Selecteer een pagina

Programma High Tech Ontdekkingsroute

Op 9 juni van 11.00 tot 17.00 uur is iedereen van 4 tot 99 jaar van harte welkom om deel te nemen aan de High Tech Ontdekkingsroute in Ontdekstation013. De hele dag kun je deelnemen aan workshops die door verschillende organisaties worden georganiseerd. Een overzicht van de deelnemende bedrijven en opleidingen vind je hier! Entree is gratis en de eerste 200 bezoekers krijgen een lekker stuk gebak van Maître Paul.

Aces Direct ACES Direct is een grote ICT leverancier voor zakelijk Nederland. Tijdens de workshop geeft Mark Geertsema een kijkje in de wereld van Augmented Reality. Dankzij de Hololens kan het publiek deze mixed reality zelf ervaren en meepraten over de talloze toepassingsmogelijkheden ervan.
Hoppenbrouwers Hoppenbrouwers, een van de hoofdsponsoren van Ontdekstation013, schenkt in het teken van techniek in beweging met een demo-opstelling aandacht aan veiligheid voor werken met machines. In de demo-opstelling worden verschillende veiligheidsoplossingen voor diverse veiligheidsniveaus getoond.
Bosch Bosch Transmission Technology is marktleider op het gebied van ontwikkeling en massafabricage van duwbanden voor de continu variabele transmissie (CVT). In een workshop kunnen bezoekers op schaal zelf van piepschuim schakels voor een duwband maken. Deze piepschuim schakels worden vervolgens in een duwband samengevoegd en in een proefopstelling geplaatst. Daarin wordt de werking bij verschillende overbrengingsverhoudingen en belastingen getest.
ROC Tilburg Ontdekstation013 heeft een door de school voor de procestechniek gebouwde handmatige en een geautomatiseerde limonadefabriek staan. Studenten van deze opleiding zullen workshops hiermee verzorgen.
Tilburgse Universiteit

De computer herkent uw expressies (Eric Postma)

Computers worden steeds beter in het herkennen van gezichtsexpressies. In deze demonstratie ziet u hoe de computer uw gezicht analyseert en de beweging van iedere gezichtsspier registreert. Op basis hiervan herkent de computer of u blij, verdrietig, boos of met verbazing kijkt. Toekomstige computers en telefoons zullen worden uitgerust met expressie-herkenning om daarmee te kunnen inschatten wat de gezichtsexpressie is van de computergebruiker.

De computer leert schilderen

Sinds een aantal jaren worden computers ingezet om echte van valse Van Gogh’s te herkennen. Daarnaast kunnen ze het thema van een schilderij scheiden van de stijl. Zo is het mogelijk om een alledaagse foto’s in de stijl van Monet of Gauguin te genereren. In deze demonstratie wordt getoond hoe dergelijke “style transfer” methoden werken.

Leren met een sociale robot (Paul Vogt)

Steeds vaker vind je een robot in de klas. Nu worden die nog meestal gebruikt om je te leren programmeren, maar in de toekomst zullen ze ook helpen bij het leren van, bijvoorbeeld, een tweede taal. Voor deze demonstratie zullen deelnemers de kans krijgen om een korte interactie met een sociale robot te ervaren. De interactie is erop gericht om middels het gebruiken van gebaren samen met de robot een nieuwe (gebaren)taal te leren.

De stem van een ander (Lisa Rambout)

Hoe goed kennen jouw hersenen je eigen lichaam? Lichaams-illusies laten zien dat we minder zeker van het verschil tussen onszelf en anderen zijn dan je misschien zou denken. Ervaar hoe je zintuigen je voor de gek kunnen houden en een vreemde hand of stem de jouwe maken.

Meditatie in virtual reality

Er worden steeds meer virtuele werelden gemaakt – voor games, therapie, bedrijven, educatie… Hoe ontwerp je zo’n virtuele wereld, waar moet je rekening mee houden, en wat voor effect hebben deze werelden op onze hersenen? In deze demonstratie ervaar je hoe het is om te mediteren in VR, en laten we je zien wat de effecten daarvan zijn.

Brain Game (Tycho de Back):

De “Brain game” is een sterk interactieve virtual reality variant van een klassiek college over hersenanatomie. Met een tekstboek kan slechts een beperkt beeld gegeven worden van de onderdelen van de hersenen en hun onderlinge verbindingen. De Brain game gebruikt cutting-edge virtual reality technologie om dit complexe onderwerp van hersen anatomie om te zetten in een zeer immersieve en gamified ervaring, waarin niet de docent maar de student centraal staat. In de game moeten clusters van de juiste hersendelen en hun naam- en functielabels worden verbonden door er lijnen tussen te trekken. De speler ontvangt direct feedback over de ingegeven antwoorden en krijgt punten toegekend die optellen voor een totaalscore. Zo kunnen studenten onderling hun scores vergelijken, ter verhoging van de motivatie. De mogelijkheden van de brain game voor intuïtief begrip van een complex onderwerp mbv virtual reality maken het een voorbeeld van de innovatieve leermiddelen van Tilburg University.

DYNAMAG DYNAMAG is een jong bedrijf dat technische educatieve bouwpakketten ontwikkelt en produceert. DYNAMAG stelt zich tot doel om kinderen te enthousiasmeren om op speelse wijze met techniek en natuurkunde om te gaan en hun talenten op dat gebied verder te ontwikkelen. In het experimentele bouwsysteem Magnex is spelen en leren op een  unieke manier gecombineerd. De “rode draad” hierbij zijn kogels, die door magneten op rolbanen van module naar module worden voortbewogen. Deze modules tonen verschillende verrassende natuurkundige (soms ook grappige) effecten en nodigen de gebruiker uit om de achtergrond van deze verschijnselen te doorgronden en te begrijpen. Magnex wordt als bouwpakket geleverd, vrijwel alle onderdelen zijn laser gesneden uit hoogwaardig MDF.
LiveWall

LiveWall Group is een creatief, digitaal marketing/media-bureau. LiveWall bestaat uit PresentersWall, 15seconds.tv en LiveWall. Vanuit Tilburg, Antwerpen en Londen ontwikkelt ons team van developers, designers, marketeers en videomakers de meest uiteenlopende campagnes en producten.

 We laten unieke concepten samenkomen met de nieuwste technologieën en apps. Daarnaast lanceren we digitale tools, activaties en campagnes. Dit doen we nu al bijna 7 jaar, in de evenementen-, media- en sportbranche. LiveWall werkt bijvoorbeeld met KLM, Coca Cola, Spotify en RTL: van de Dumpert-App en Expeditie Robinson-deelnamelijst, tot de mooiste video’s.

Bezoekers van de High Tech Ontdekkingsroute kunnen via een videomixer eigen beeld (foto’s en video’s op je telefoon) afwisselen met video’s van Ontdekstation013 en techniek in Tilburg (uit onze beeldbank). Dat filmpje wordt afgesloten met een logo of met een call-to-action en je kan het gemaakte filmpje direct delen via social media (FB, Twitter en Whatsapp).

Neem vooral eens een kijkje op LiveWall Concepts!

Ellemarie van Laanen Textiel mag natuurlijk niet ontbreken tijdens de 1e Dutch Technology Week in Tilburg. Op zaterdag 9 juni gaat creatief modeontwerpster Ellemarie van Laanen uit Tilburg samen met het publiek op ontdekkingstocht met wat je allemaal van gebruikt textiel en met nieuwe technieken kunt doen. Laat je verrassen door de vele mogelijkheden en kom je eigen ontwerp ontdekken.
Van Pet naar Pret

Iedereen kent ze wel. De kleine flesjes met water of frisdrank. Deze flesjes, nu nog zonder statiegeld, worden ook wel PET-flesjes genoemd. Op straat, op het plein, in de speeltuin, overal kom je deze flesjes tegen. Zonde want het vervuilt niet alleen het milieu (‘plastic soup’), maar ook een gemiste kans om er nieuwe dingen van te maken. Dit is de aanleiding voor het Genietgroep project ‘vanPETnaarPRET’.

Op zaterdag 9 juni gaat Rolph, samen met zijn team, aan de slag met het vanPETnaarPRET opstelling, en kunnen bezoekers zien welke vette dingen je van oude PETflesjes kunt maken o.a. met een 3D printer. Bezoekers kunnen zelf in 1 minuut een PET-flesjes laten verdwijnen. En dan is er ook nog tijd voor een primeur: de introductie van het eerste prototype vanPETnaarPRET lamp. Volledig: Made in Tilburg!

Jan Hein van Stiphout

Uitgedaagd om een oplossing te vinden voor de wereldwijd alsmaar groeiende berg afvalglas, heeft JanHein van Stiphout uit Tilburg een productieproces ontwikkeld om afvalglas te verwerken tot tegels. Deze prachtige oplossing, bekend onder de titel Tile-it Up , kan overal ter wereld op een zeer duurzame manier toegepast worden en ook nog met economische mogelijkheden voor de plaatselijke bevolking.

Bezoekers kunnen op zaterdag 9 juni onder leiding van Jan Hein en zijn team ontdekken hoe je van afvalglas prachtige wand- en vloertegels kunt maken.

Dynniq Virtual Reality mag natuurlijk niet ontbreken tijdens de Dutch Technology Week anno 2018. Gekoppeld aan een activiteit waar elke Nederlander mee bekend is, namelijk fietsen! Tilburg heeft in september 2017 als eerste gemeente in Nederland een app in gebruik genomen om fietsers langer groen licht te geven. Op zaterdag 9 juni kunnen bezoekers zelf plaatsnemen op de fiets met de virtual reality headset in het Ontdekstation013. Een ware belevenis op de fiets in eigen tempo door ‘diverse straten’. Bij elk stoplicht verschijnt de CrossCycle app in beeld, en wordt duidelijk dat er detectie plaatsvindt tussen de app en het verkeerslicht. De fietser krijgt langer groen en gaat door naar het volgende kruispunt. Dat fietst tenminste nog eens lekker door in Tilburg!
Shapelab

Info volgt

https://www.instagram.com/shapelab/

https://www.facebook.com/shapelab/

2College

Info volgt