Perron T

 

 

Vrijetijdsprogramma

Ontdek Perron T, Perron Vincents Tekenlokaal en Perron Ontdekrijk ook zelf! Kijk hier voor onze openingstijden. Ook organiseren we regelmatig leuke samenwerkingen en tijdelijke activiteiten! Wat we allemaal gaan doen kun je vinden in onze agenda. Maar dat is nog niet alles! Je kunt ook je kinderfeestje bij ons vieren! Nadat we je feestelijk hebben ontvangen en we je Ontdekstation013 hebben laten zien, kun je samen met je vriendjes en vriendinnetjes zelf aan de slag met onze workshops en activiteiten.

Schoolbezoek Perron T

Er is een tekort aan technisch geschoolde Nederlanders. Veel jongeren hebben (onterecht!) een negatief beeld van technische opleidingen en beroepen. Bij Ontdekstation013 laten we kinderen op een speelse manier kennismaken met techniek en helpen we scholen invulling te geven aan de kerndoelen die hiermee te maken hebben.
Bij onze workshops maken wij gebruik van de principes van Onderzoekend en Ontwerpend Leren; ook gaat er bijzondere aandacht uit naar het benutten van 21st century skills.

Bij Perron T kun je aan de slag met workshops die je normaal misschien niet zo snel met je klas op school zou kunnen uitvoeren. Perron T biedt momenteel verschillende workshops aan: scrapworkshop en greenscreenworkshop. Je kunt in de ochtend deelnemen aan beide workshops (volledig programma), en in de middag kies je voor één van de twee (verkort programma).

Volledig programma (2,5 uur)
We splitsen de klas in twee groepen. Één groep gaat aan de slag met onze greenscreen workshop, de andere groep begint bij de scrap workshop. Na een uur heb je een kwartier pauze, vervolgens wisselen de groepen zodat je beide workshops hebt gedaan!

Bij de greenscreen workshop warmen we je op met een aantal drama oefeningen. Wat moet een goede acteur kunnen? Hoe gaan we goed samenwerken zodat we een toffe film kunnen maken? Ook leggen we je uit hoe een greenscreen werkt zodat je precies weet welke trucjes jullie in je eigen film kunnen stoppen.

Bij de scrap workshop recyclen we oude kapotte apparaten. Ja mag ze met allerlei gereedschap uit elkaar halen, en er iets nieuws van maken. In Ontdekstation013 hangen toffe scrapwerken van onze kunstenaar Tim. Genoeg inspiratie dus!

Met deze workshops behandelen we een aantal kern- en leerdoelen. Gedetailleerde informatie over de workshops vind je aan de rechterkant van deze pagina.

Verkort programma (1,5 uur)
In plaats van twee workshops neem je met je klas deel aan één workshop. Je kunt van te voren opgeven of je graag voor de scrap workshop of greenscreen workshop wilt gaan.

Aanvraag schoolbezoek Perron T

Gegevens school

Gegevens leerkracht

Leerlingen

Wij maken graag gebruik van het gratis aanbod (zolang er nog plaatsen beschikbaar zijn, alleen voor scholen uit gemeente Tilburg).

Ja, stuur mij de Ontdekstation013 nieuwsbrief

 

 

 

 

 

 

Scrapworkshop: van ongewenste troep maken we mooie kunstwerken!

Bij onze scrapworkshop gaan we aan de slag met oude of kapotte apparaten en ontdekken we hoe die apparaten er van de binnenkant uitzien. Printplaatjes, magneten, luidsprekers, kabels, transistoren: je staat er van te kijken wat er allemaal uit huis- tuin- en keukenspullen tevoorschijn komt! Met die onderdelen maken we dan nieuwe creaties. Wist je dat je van een radio een coole robot kan maken? En dat je van een waterkoker kan je een superschattig konijntje kunt bouwen? Tijdens de workshop leer je allerlei tangen, schroevendraaiers en lijmpistolen juist gebruiken. We bieden de workshop “Scrap!” aan op het niveau van de groep, waardoor hij zowel voor groep 3 als voor groep 8 geschikt is.

Leerdoelen van deze workshop:
De kinderen bespreken de verschillende constructies die gebruikt zijn bij de montage van het apparaat.
De kinderen ondervinden welk gereedschap het meest geschikt is voor demontage van een bepaald onderdeel.
De kinderen proberen de functies van de onderdelen in het apparaat te verklaren en krijgen hier uitleg over.
De kinderen maken van de onderdelen nieuwe creaties en mogen deze mee naar huis nemen.

Bij de totstandkoming van deze workshop is uitgegaan van de volgende kerndoelen:
Kerndoel 42 “De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.”
Kerndoel 44 “De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.”
Kerndoel 45 “De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.”
Kerndoel 55 “De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.”

 

Greenscreenworkshop: De Ster in je eigen film!

Wat is een greenscreen en hoe werkt zo’n ding eigenlijk? En waarom is zo’n scherm altijd blauw of groen en wordt er nooit een rood of een geel scherm gebruikt? Hoe gebruiken filmstudio’s special effects? Ook films zijn techniek!
Bij deze workshop komt ook een hele hoop creativiteit kijken: je gaat namelijk zélf een script schrijven.

We bieden onze green screen workshop aan op het niveau van de groep, waardoor hij zowel voor groep 3 als voor groep 8 geschikt is.

Leerdoelen:
De kinderen kunnen uitleggen hoe een green screen werkt.
De kinderen leren wat een narratieve structuur is en hoe zij dit kunnen toepassen om zelf verhalen te verzinnen.
De kinderen maken kennis met de verschillende rollen en verantwoordelijkheden die komen kijken bij het maken van een film en kunnen deze benoemen (regisseren, acteren, script schrijven, special effects, kostuums en props, editors etc.).
De kinderen kunnen uitleggen hoe het creeëren van een film in z’n werk gaat en welke stadia in het proces doorlopen worden.
De kinderen ondervinden het belang van goede communicatie bij de totstandkoming van een groepsproduct en kunnen dit uitleggen.

Bij de totstandkoming van deze workshop is uitgegaan van de volgende kerndoelen:
Kerndoel 5 “De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.”
Kerndoel 44 “De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.”
Kerndoel 54 “De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.”
Kerndoel 55 “De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.”

Pin It on Pinterest