Selecteer een pagina

Raket schieten in de Spoorzone

De kracht van hoge luchtdruk: onvergetelijk!

Tegenwoordig vliegen we de hele wereld over, zijn er permanent mensen in de ruimte en fantaseren we over de eerste mensen op mars. In deze spectaculaire workshop onderzoeken leerlingen het effect van luchtdruk en aerodynamica en dus hoe vliegen in zijn werk gaat. Van gerecycled materiaal zoals PET-flessen en oude tennisballen bouwen de leerlingen hun eigen raketten, die ook echt de lucht in gaan. Wie schiet zijn of haar raket met hoge druk het verste de Spoorzone in?

LET OP! Voor deze workshop vragen we de klas per leerling één petfles mee te nemen.
Voor €12,50 kunnen wij voor petflessen voor alle kinderen zorgen.

Mogelijk vanaf groep 3. Klassen uit de onderbouw vragen we extra begeleiding mee te nemen.  Ook geschikt voor onderbouw middelbare school.

 

Leerdoelen:
  • De leerling kan vertellen hoe het mogelijk is dat een raket kan vliegen.
  • De leerling kan uitleggen op welke manier zwaartekracht en luchtweerstand uitwerken op de raket die hij/zij gaat bouwen.
  • De leerling verwerkt de besproken theorie over aerodynamica en zwaartepunt in het ontwerp van zijn/haar raket en kan de gemaakte keuzes verantwoorden.
  • De leerling bouwt van PET-flessen, een tennisbal, ducktape en karton een raket die gelanceerd kan worden middels de compressor.
  • De leerling neemt deel aan de reflectie na afloop van het lanceren en kan verwoorden waarom bepaalde raketten verder kwamen dan andere.
Kerndoelen primair onderwijs:
  • Kerndoel 42: “De leerlingen leren onderzoek doen naar materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.”
  • Kerndoel 44: “De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.”
  • Kerndoel 45: “De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.”
  • Kerndoel 55: “De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.”