Selecteer een pagina

‘Pap, wat een gave dag was dit’

Geslaagde eerste editie Dutch Technology Week in Tilburg

‘Pap, wat een gave dag was dit’, riep één van de kinderen spontaan na een bezoek aan de High Tech Ontdekkingsroute zaterdag 9 juni jl. in Ontdekstation013. De organisatie van de Dutch Technology Week (DTW) in Tilburg kijkt dan ook terug op een succesvolle eerste editie. Tilburg nam voor de eerste keer deel aan de DTW, een evenement dat in zes dagen tijd zeker 37.000 mensen mocht ontvangen bij één of meerdere van de ruim vijftig events. Ruim 150 hightechbedrijven, kennisinstellingen en talenten toonden hun innovaties en producten die een bijdrage leveren aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Tilburg nam deel om scholieren, inwoners, bedrijven en studenten te laten zien, voelen en ervaren hoe kansrijk en uitdagend het is om mee te werken aan uitvindingen die de wereld veranderen. Tilburg bood een vierdaags programma en ontving zo’n 1.000 geïnteresseerde deelnemers.

Veel aandacht voor – toekomstig – talent
Er waren veel één op één ontmoetingen tussen jongeren, studenten en high tech professionals. Dinsdag 5 juni was er een speciale dag voor leerlingen van het voortgezet onderwijs (Young Talent Tour) met in de ochtend bedrijfsbezoeken, o.a. bij Capi Europe. Met slechts 12 robots worden er 1.000 potten per dag gemaakt. Bij het bezoek aan Focal Meditech konden de leerlingen zelf ervaren hoe robots helpen om mensen met een beperking de dagelijkse handelingen zelf uit te laten voeren. Bij Fuji film werd de Open Innovation Hub bezocht, een wáár centrum van innovatie. In de middag was er een bezoek aan het Textielmuseum waar het oude ambacht en de nieuwste technieken samen komen.

Donderdag 7 juni was het de beurt aan de MBO-ers: zo’n 60 studenten van ROC Tilburg bezochten Hoppenbrouwers Techniek in Udenhout tijdens de MBO On Tech Tour. Een grote werkgever in de regio die een grote groei heeft doorgemaakt en een breed scala aan specialisaties in huis heeft. Het bezoek wordt gekoppeld aan projecten die Hoppenbrouwers uitvoert voor de Efteling. In de middag kregen de Studenten een unieke kijk achter de schermen bij de Efteling. John de Laat, projectleider bij Hoppenbrouwers: “ik kan me niet herinneren dat ze dit al eerder hebben gedaan, een kijkje achter de schermen bij De Baron.” De Efteling: “Zonder techniek geen Efteling!”

High Tech Ontdekkingsroute: high tech maakindustrie in de spotlights
De week werd afgesloten met de High Tech Ontdekkingsroute op zaterdag 9 juni. Op acht aansprekende locaties in o.a. Eindhoven, Tilburg, Drachten en Assen gaven technologiebedrijven een kijkje ‘in de keuken’ van hun organisatie. Aan de High Tech Ontdekkingsroute heeft Tilburg dit jaar een eigen invulling gegeven en werden de deuren van Ontdekstation 013 geopend. Het was dan ook voor jong en oud een uitermate interessant en leuk programma, waarin bedrijven én onderwijsinstellingen van ROC tot Universiteit, lieten zien wat Tilburg aan high tech in huis heeft. Dat je als bezoeker wel vier verschillende ervaringen op kunt doen doen met de virtual reality bril, kunt navigeren met drones, je eigen glas kunt maken, de zelf gemaakte kermisattractie van ROC techniek mag bedienen én van het bedrijf Bosch uitleg krijgt over hun Continue Variabele Transmissie, die wereldwijd al in 70 miljoen auto’s is ingebouwd, maakte de dag tot een belevenis. Voor de organisatie maakt deze week één ding duidelijk: volgend jaar doet Tilburg weer mee.

De Dutch Technology Week 2018 in Tilburg werd mogelijk gemaakt door: Hoppenbrouwers Techniek, Tilburg University, Livewall, Ontdekstation013, Bosch, ROC Tilburg, Focal Meditech, Capi Europe, Textielmuseum, De Efteling, Dynamag, Ellemarie van Laanen, van PET naar Pret, JanHein van Stiphout, Dynniq, Shapelab, 2College, gemeente Tilburg, Het Ambachtshuis Brabant, Citymarketing Tilburg.